Welke gegevens zijn verplicht op je website?
Ben jij wettelijk in orde? Want ook online zijn er regels van wat er allemaal vermeld moet staan op je website ook als je niets verkoopt op je website. Heb je ook een webshop ? Dan zijn er nog wat extra juridische aspecten die je zeker niet uit het ook mag verliezen.
Welke informatie moet je vermelden?
Op elke commerciële website ook al verkoop je geen producten online moeten de volgende gegevens vermeld staan:
- De naam van onderneming
- Adres van onderneming
- Contactgegevens zoals e-mailadres en telefoonnummer
- Rechtsvorm (Bij een vennootschap moet bijvoorbeeld “BV” bij vermeld staan en moet je maatschappelijke zetel als extra adres vermeld staan als deze verschilt van ondernemingsadres)
- Ondernemingsnummer en btw-nummer
- Heb jij een vergunning nodig om je beroep uit te voeren? Dan moeten de gegevens van de toezichthoudende autoriteit ook vermeld staan.
Gebruikt jouw website cookies?
Doe je iets met de gegevens van je bezoekers dan ben je onderworpen aan enkele wettelijke GDPR-verplichtingen.
- Gebruikt je website cookies bijvoorbeeld voor Google Analytics, live-chats, Facebook-pixel. Dan moet dit mee vermeld staan zodat je bezoeker hiervan op de hoogte is.
- Kunnen bezoekers hun gegevens echter achterlaten en versturen naar je dan krijg je persoonlijke gegevens waar je iets mee kan doen dus moet je wettelijk een privacy beleid opstellen en deze op je website plaatsen.
- Gebruik je gegevens van je bezoekers voor mailings of andere marketingdoeleinden dan moet je bezoeker hier specifiek toestemming voor geven. Zorg voor een link naar privacy voorwaarden en bij het invulformulier ben je wettelijk verplicht om expliciet goedkeuring te vragen door bijvoorbeeld de bezoeker een vinkje te laten aan vinken voor het versturen van het formulier.
Verkoop jij producten online dan heb je nog wat extra verplichtingen.
Je hebt een webshop gedeelte op je website staan dan heb je buiten de normaal wettelijke verplichtingen nog enkele extra gegevens te vermelden.
- Indien je producten geleverd worden moet altijd de leveringskosten vermeld staan
- Wijze waarop de bezoeker kan betalen, hoe het product geleverd wordt en vermelding dat de consument herroepingsrecht heeft van 14dagen. “De consument heeft het recht om aan de onderneming mee te delen dat hij afziet van de aankoop, zonder betaling van enige vergoeding en zonder opgave van motief, binnen de veertien kalenderdagen vanaf de dag die volgt op de levering van het goed of op het sluiten van de dienstenovereenkomst.”
- Als de goederen niet goed zijn de wijze waarop de consument ze kan terugsturen/geven en de eventuele kosten die daarmee gepaard gaan.
Waar moet deze informatie staan?
Het is redelijk wat informatie die vermeld moet staan op je website, gelukkig moet dit niet allemaal op je homepage staan. Deze basisgegevens zet je het beste in de voettekst van je website, zo komt deze op elke pagina terug maar is het niet stortend voor de uitstraling van je website. Op de contact pagina kan je ook veel gegevens vermelden en zo hou je het design van je website intact. Alles over persoonlijke gegevens vermelden we in een pagina ‘Privacy Policy’. Een link naar deze pagina zetten we dan ook in de footer van de website. Verkoop je producten of diensten dan zetten we alle gegevens hieromtrent op de pagina ‘Algemene Voorwaarden”.
Ik zie je al denken, “Hoe zet ik dit allemaal correct op mijn website? “. Geen stress, schakel gerust onze hulp in voor het bouwen of optimaliseren van je website.